קטגוריות

ז – עוגב ושינוי מנהגים בבית הכנסת

בסוכות שנת תקע”ט (1818), הוקם בהמבורג שבגרמניה ‘היכל’, שלימים התברר שהיה בית הכנסת הרפורמי הראשון. באותה תקופה, רבים מיהודי גרמניה, ובמיוחד הצעירים, כבר לא הקפידו על שמירת השבת והכשרות. מקימי ה’היכל’ החליטו להתאים את התפילה לרוחם של צעירי הדור המודרני שהתערו בחברה הגרמנית ולא הבינו עברית. לשם כך קיצרו את התפילה, הסירו קטעים הנוגעים לעבודת הקורבנות, תרגמו קטעים רבים לגרמנית, קיצרו את קריאת פרשת השבוע לשליש, תוך כוונה לסיים את התורה בשלוש שנים, וביטלו את קריאת ההפטרה. כמו כן החליטו ללוות את התפילה בנגינת עוגב על ידי נוכרי בשבת. לטענתם, כל שינויי המנהגים שעשו היו במסגרת ההלכה. אולם דייני העיר, ועמהם רבנים גדולים מכל רחבי מרכז אירופה, כדוגמת רבי עקיבא איגר ורבי משה סופר, יצאו כנגדם בחריפות, הן מפני שהם עוברים על ההלכה והן מפני החשש הכבד ששינויים אלו יהיו תחילתו של תהליך הרה אסון. כעשרים וחמש שנים לאחר מכן, בשנת תר”ד (1844), התגבשה התנועה הרפורמית, שכבר לא התיימרה לפעול במסגרת ההלכה אלא טענה שיש לבטל את מצוות התורה שאינן מתאימות לרוח התרבות הגרמנית הנאורה. באותן שנים בגרמניה, לפחות תשעה צעירים מתוך עשרה לא המשיכו בדרך ישראל סבא, ורוב יהודי גרמניה הזדהו עם התנועה הרפורמית (מסורת הגיור עמ’ 336).

כאמור, בשלב הראשון הוויכוח היה האם השינויים שהנהיגו המחדשים ב’היכל בהמבורג’ הם במסגרת ההלכה. בדורות שאחריהם, הוויכוח התפשט בהדרגה לבתי כנסת בארצות נוספות שמתפלליהם הושפעו מהרפורמים אך עדיין רצו להישאר במסגרת ההלכה. שני הוויכוחים הסוערים היו סביב הכנסת עוגב לבית הכנסת והעברת הבימה לקדמת בית הכנסת. כיוון שאחת הטענות המרכזיות כנגד השינויים היתה שיש בשינויים אלו איסור ‘חוקות הגויים’, נזכירם כאן בקצרה.

עוגב הוא כלי נגינה בעל קול עשיר ומרגש, שהנוצרים מנגנים בו בכנסיות, והיהודים המחדשים החליטו ללוות על ידו את התפילה. כסיוע ליוזמתם הביאו את מנהגם של מתפללי בית כנסת אחד בפראג, שעוד לפני פרוץ הוויכוח, נהגו ללוות את קבלת השבת בנגינה. בנוסף, היו עדויות על בתי כנסת נוספים באיטליה ובפרנקפורט שנהגו כן. לטענתם, אף שמנהג זה נלמד מהנוצרים, אין בכך איסור ‘חוקות הגויים’, הואיל ועושים זאת כדי להעשיר את התפילה ולא כדי להידמות להם. בנוסף, העוגב אינו מיוחד לתפילת הנוצרים ומשמש גם לדברים אחרים. וכיוון שהמטרה להעשיר את התפילה, ולקרב את הדור הצעיר לתפילות בבית הכנסת, הרי שיש בכך מצווה, וממילא מותר לבקש מגוי לנגן בשבת, כי מדובר באיסור ‘שבות דשבות’ שמותר לצורך מצווה.

אולם רוב ככל הרבנים התנגדו בתוקף רב להכנסת עוגב לבית הכנסת. יש שסברו שהדבר אסור מהתורה משום ‘חוקות הגויים’, ויש שלא טענו זאת, אלא סברו שמבחינה חינוכית אסור להיגרר אחר מנהגי הגויים. בנוסף, כיוון שאין בכך מצווה, אסור לבקש מגוי לנגן בשבת. עוד הוסיפו, שמיום שחרב המקדש, שבו הלוויים ניגנו, אין ראוי ליצור תחליף לנגינתם בבתי הכנסת.

בתוך כך התעוררה שאלה לרבנים שקהילתם תבעה מהם להכניס עוגב לבית הכנסת, ואם לא היו נעתרים, היו ממנים תחתיהם רבנים רפורמים. למעשה, במקומות שבהם חששו מהשפעת הרפורמים, רוב הרבנים הורו לרבני קהילות אלו להתפטר ולא להסכים להכנסת עוגב (הרב הילדסהיימר; מלמד להועיל א, טז). אמנם הרב מרדכי הורוויץ כתב, שהואיל ואם יתפטר יבוא רב שיתיר דברים גרועים בהרבה, “אין אני יכול לקבל עלי ועל צוארי האחריות על כל התקלות שתבאנה מזה חס ושלום” (מטה לוי או”ח ו). באלג’יריה, הרב דוד אשכנזי לא ביטל את המנהג שנהגו עוד לפניו לנגן בעוגב בבית הכנסת הגדול שבאוראן, וכתב שעדיף להילחם על דברים חשובים יותר כשחיטה וגיטין.[9]


[9]. בשו”ת חתם סופר ח”ו ליקוטים פד, פו, ביאר שהניגון בעוגב אסור משום ‘חוקות הגויים’ וכן איסור ‘שבות’ ועוד. וכ”כ רבנים רבים מאוד, ומהם: משפטי עוזיאל ח”ח או”ח יח; שרידי אש א, טז; ישכיל עבדי ח”ח או”ח כט. בשו”ת רבי עזריאל הילדסהיימר או”ח קפז, כתב שגם אין להתפלל במקום שמנגנים בעוגב משום ‘חוקות הגויים’. אמנם התעוררה שאלה, האם רב שנתבע לכך על ידי הקהל, ואם לא ייענה יפטרו אותו וימנו תחתיו רב שייטה לרפורמים – צריך להתפטר. רד”צ הופמן בשו”ת מלמד להועיל א, טז, הרחיב בזה וכתב שכדי לא לתת יד לפרצה שתתרחב – צריך להתפטר, וציין שהסכימו עמו ארבעה רבנים ששיתף בשאלה. אמנם הרב מרדכי הורוויץ בשו”ת מטה לוי או”ח ו, לא הכריע להתפטר. בשנת תרצ”ה מרן הרב קוק נשאל מאוראן שבאלג’יריה, אם האיסור להכניס עוגב שהנהיגו רבני אשכנז, חל גם על מקומות הספרדים, והשיב שהאיסור שווה לכל, משום ‘חוקות הגויים’ או משום חיקוי המְשַׁנִים, ובשבת גם משום איסור ‘שבות’ (אורח משפט או”ח לו). בתגובה, רב העיר, הרב דוד אשכנזי (לימים רבה של אלג’יריה, אביו של הרב יהודה ליאון אשכנזי ‘מניטו’), התרעם על התערבות הרב קוק, שלא הכיר את המקום, ומדבריו עולה שכך נהגו עוד לפניו, ובחר שלא לריב על כך כדי לתקן דברים יותר חשובים, וזה דבר שנתון להכרעת רב המקום. נלענ”ד שגם מרן הרב קוק היה מסכים לכך, לו היה השואל נותן לו את המידע המלא. עוד לפני שהתעוררה השאלה בהמבורג, בהשפעת המודרנה, היו שנהגו לנגן בעוגב במקומות שונים באיטליה ובפראג, והיו רבנים שהסכימו לכך. ומהם: הרב אברהם יוסף שלמה גראצייאני (מאיטליה, נולד ש”פ), בהגהותיו לשו”ע או”ח תקס, ג; הרב יעקב חי ריקאנטי (איטליה, נולד תקכ”ג). והרב דוד פארדו (תעח-תקנ), בשו”ת מכתם לדוד או”ח יט, כתב שאין איסור לנגן ביום טוב לכבוד התורה.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן