קטגוריות

א – תרופות סגוליות, לחשים ודרכי האמורי

אסור להשתמש בתרופות סגוליות או בלחשים שנעזרים בכוח של עבודה זרה, משום איסור עבודה זרה (שו”ע יו”ד קנה, א; לעיל ד, ד). כמו כן אסור להשתמש בתרופות סגוליות או בלחשים שנעזרים בכוחות טומאה ומלאכי חבלה, משום איסור כשפים. וכן אסור להשתמש בסגולות ובלחשים של מנהגי גויים בלא שרופאים או מרפאים טוענים שהם מועילים, משום איסור ‘דרכי האמורי’ (‘חוקות הגויים’). אבל כשהסגולות והלחשים אינם נעזרים בכוחות טומאה, ולדעת מרפאים הם מועילים, למרות שאין הסבר לדרך שבה הם מועילים ותועלתם נראית כסגולה, כל זמן שניכר שייעודם לרפואה, מותר להשתמש בהם.

כדי שיהיה ניכר שהם לרפואה, צריך שרופאים או מרפאים שאנשים רגילים לפנות אליהם, יהיו סבורים שהם יכולים לרפא. גם מרפאים בדרכים אלטרנטיביות שלא הוכחו במחקר מדעי, רשאים לקבוע שמדובר בתרופה, הואיל ואנשים רגילים לפנות אליהם לצורכי רפואה. גם תרופות שבתחילה עובדי אלילים ומכשפים טענו שפעולתן בכוח מאגי, אם מרפאים שאינם קשורים לאותה אמונה משערים עתה שהן מועילות וממליצים עליהן – מותר להשתמש בהן. וכדרך שאמרו חכמים (שבת סז, א), שמי שסובל מכאב אוזניים רשאי ליטול ביצה של חרגול ולהצמידה לגופו כדי להקל מכאביו, ומי שסובל מהפרעות שינה רשאי ליטול שן של שועל. ואף בשבת מותר לו לצאת בהן לרשות הרבים, שהואיל והרופאים באותם הימים סברו שהן יכולות להועיל, הן נחשבות כחלק מבגדו (רמב”ם שבת יט, יג; שו”ע או”ח שא, כז).

כמו כן, התירו חכמים (שבת סז, א) להשתמש בלחשים שנודעו באותם ימים כמועילים. רוב הלחשים נאמרו יחד עם מעשים סגוליים מסוימים, כגון מי שנתקעה עצם בגרונו, היה מביא עצם אחרת מאותן מין, מניחה על ראשו ואומר: “חד חד נחית בלע, בלע נחית חד חד” (אחד אחד תרד תיבָּלע, תיבלע תרד אחד אחד). ואם נתקעה בגרונו עצם של דג, אומר: “ננעצתא כמחט, ננעלתא כתריס, שייא שייא”. כל זה בתנאי שמרפאים טוענים שהם מועילים. וגם כשאין הסבר לדרך פעולתם, הואיל ובפועל מרפאים חושבים שהם מועילים – מותר להשתמש בהם. שכן ייתכן שהם מועילים בדרך שעדיין אינה מובנת לרופאים, ואולי הם מועילים בדרך פסיכולוגית (כדוגמת אפקט פלצבו).

אבל תרופות ולחשים שלדעת המרפאים למיניהם אינם מועילים, וגם אין הסבר לדרך שבה הם יכולים להועיל, כיוון שהם נעשים כחיקוי מעשי הגויים – אסורים משום ‘דרכי האמורי’.[1]


[1]. כאשר התרופה הסגולית קשורה לעבודה זרה או פועלת מכוח כשפים, ברור שהיא אסורה (לעניין התרפאות בכשפים במקרה של פיקוח נפש, ראו להלן הלכה ו). וכשאינה פועלת מכוחם, והניסיון או ההיגיון מורה שהיא יכולה להועיל, מותר להשתמש בה. וכפי המבואר במשנה שבת סז, א: “יוצאין בביצת החרגול, ובשן שועל, ובמסמר מן הצלוב משום רפואה, דברי רבי מאיר; וחכמים אוסרין אף בחול משום דרכי האמורי”. הלכה כר’ מאיר שהתיר, שכן מובא שם בתלמוד: “אביי ורבא דאמרי תרוייהו: כל דבר שיש בו משום רפואה – אין בו משום דרכי האמורי”. ביאר רמב”ם (מו”נ ג, לז): “כל מה שהתאמת נסיונו כמו אלה, אף על פי שאין טענה הגיונית הגוזרת אותו – מותר לעשותו, כי הוא משום רפואה”. כיוצא בזה כתבו רבנו יונה (שערי תשובה ג, קד), ומרדכי (שבת ש”ס), וכן נפסק בשו”ע או”ח שא, כז. אבל מה שלא נודע כמועיל אלא נעשה בלא טעם כחיקוי הגויים – אסור משום ‘וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ’, שנקרא גם ‘דרכי האמורי’ (רשב”א, מאירי, ריטב”א שבת סז, א; מהרי”ק פח).

ככלל, לרבנו יונה, רק כשהתרופה הסגולית בדוקה, היא מותרת בשימוש (דעת י”א בשו”ע או”ח שא, כז). לרמב”ם, די שתהיה טענה רצינית, בדרך כלל של רופאים, שהיא אולי מועילה (מו”נ ג, לז). ולרשב”א וריטב”א, גם כאשר אנשים שאינם רופאים טוענים שהיא יכולה להועיל, אינה בכלל איסור ‘דרכי האמורי’, ורק אם בדקו והוכיחו שאינה מועילה – אסורה (חידושיהם על שבת סז, א; שו”ת הרשב”א א, קסז; תיג). כתבתי למעלה כדעה הממוצעת, תוך הדגשה שגם מרפאים אלטרנטיביים יכולים לקבוע זאת, כי אין הכוונה לברר מה באמת מרפא, אלא מה נחשב בעיני האנשים השונים העוסקים ברפואה כמרפא, כמבואר בהערה הבאה.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן