קטגוריות

ד – כנסייה נוצרית

כפי שלמדנו (לעיל ה, ז; י), אף שלדעת רוב הפוסקים הנצרות היא עבודה זרה בשיתוף שמותרת לבני נח, לישראל היא נחשבת עבודה זרה. לפיכך, בכלל איסור התורה (ויקרא יט, ד): “אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִם”, אסור לישראל להיכנס לכנסייה נוצרית, וכן צריך להתרחק מפתח כנסייה כמו מפתח בית עבודה זרה (לעיל הלכה א). וישראל שנהנה מראיית צורותיה או משמיעת נגינות שמנגנים לכבודה או מהרחת הקטורת שמקטירים לפניה, עובר גם על איסור הנאה מעבודה זרה (לעיל י, ח). ואף אסור ללכת בדרך המובילה לכנסייה בעת שמקיימים בה פולחן, שלא יחשדו בו שהוא הולך להשתתף בפולחנם (לעיל הלכה ב).

בנוסף, הנצרות שעוררה שנאה לישראל וניסתה להעביר את ישראל על דתם, נחשבה כ’מינות’, היינו דעה שמסכנת את היהודים והיהדות. ולהלכה יש להתרחק מבית מינות כמו מבית עבודה זרה, שנאמר (במדבר טו, לט): “וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם”, דרשו חכמים: “אַחֲרֵי לְבַבְכֶם – זו מינות” (ספרי שם; ברכות יב, ב). וכן נאמר (משלי ה, ח): “הַרְחֵק מֵעָלֶיהָ דַרְכֶּךָ וְאַל תִּקְרַב אֶל פֶּתַח בֵּיתָהּ”, דרשו חכמים (ע”ז יז, א): “הַרְחֵק מֵעָלֶיהָ דַרְכֶּךָ – זו מינות…”.

בדורות האחרונים התרחשו בקרב הנוצרים שינויים רבים לטובה. ראשית, בתהליך הדרגתי הצד האלילי נקלש, עד שיש פוסקים שסוברים שכבר אינה נחשבת עבודה זרה (לעיל ה, יב). אמנם רוב הפוסקים סוברים שכל עוד הנוצרים מאמינים ש’אותו האיש’ הוא אלהים, היא עבודה זרה בשיתוף. שנית, נוצרים רבים התנערו משנאת ישראל. ראשי הזרם הקתולי קיבלו החלטה עקרונית המביעה התנגדות לשנאת ישראל ולמיסיון בקרב ישראל, ומהם שאף אמרו שהבחירה האלוהית בישראל לא בטלה. כמו כן בזרם הפרוטסטנטי התגבשו זרמים אוונגליסטים של אוהבי ישראל שמאמינים בסגולת ישראל ואף סייעו לתנועה הציונית, כדוגמת הלורד בלפור (לעיל ו, ז-ח, 3). כל השותפים לעמדות אלה אינם נחשבים כ’מינים’, ורבים מהם אף נחשבים כחסידי אומות העולם.

אמנם לישראל, שקיבלו את התורה בסיני, הנצרות אסורה כדת זרה, ואין חטא ואסון נורא יותר לישראל מאשר להמיר לדת אחרת, והזיכרון המר מהכפייה להתנצר עוד צרוב בנפש ישראל. לפיכך, אף שהיחס כלפי הנוצרים שהתנערו משנאת ישראל השתנה, דיני ההתרחקות מכנסיות נותרו במקומם.[3]


[3]. ראו לעיל ה, ט-יב, שלדעת רוב הפוסקים הנצרות היא ע”ז בשיתוף, שמותרת לבני נח ואסורה לישראל כע”ז גמורה. ויש מחמירים וסוברים שגם ע”ז בשיתוף אסורה לבני נח ולכן הנצרות אסורה גם להם. מנגד, יש סוברים שהנצרות אינה ע”ז, אולם גם לדעתם המרת דת לנצרות נחשבת כע”ז לעניין שייהרג ואל יתנצר (לעיל ד, ז). במהלך הדורות מידת המינות שבנצרות השתנתה. ‘מינות’ היא עמדה מסוכנת המאיימת על ישראל מצד הפיתוי להמרת דת או מצד שהיא מעוררת מלחמת דת נגד ישראל (כמבואר לעיל ה, 13). בתחילה הנוצרים טענו שהנצרות נועדה להחליף את ישראל ועודדו מיסיון ורדיפת יהודים, אולם בתקופות שלא ניסו לנצר יהודים, פחתה מידת המינות שבהם, ועדיין כיוון שכפרו בסגולת ישראל וכעיקרון סברו שראוי שישראל יהיו שפלים, נחשבו מינים (זולת חסידי אומות העולם שנהגו כבוד בישראל ובדתם). כאמור למעלה, וכן לעיל (ו, ז-ח), בדורות האחרונים חלו שינויים עמוקים יותר לטובה, עד שניתן לקבוע כי כל השותפים לשינויים הללו אינם נחשבים ‘מינים’. עם זאת, לגבי יהודים המרה לדת אחרת היא האסון הנורא ביותר, וייהרג ואל יתנצר, והזיכרון המר מהכפייה להתנצר עוד צרובה בנפש ישראל, לפיכך אזהרות ההרחקה מכנסיות נותרו במקומן. וכפי שכתב בשו”ת חיים ביד יו”ד כו, שאסור ליהודים להיכנס לכנסייה נוצרית, כי ליהודים היא מקום מוכן לפורענות, והורה לנכנס לכנסייה שיעשה תשובה בטבילה ומלקות לכפרתו, ויתרום לעניים את הבגדים שנכנס בהם. וכן כתבו שאסור להיכנס לכנסייה: שבילי דוד ח”ב יו”ד קנד; פרי השדה ב, ד; ישכיל עבדי ח”ח או”ח מו; אג”מ יו”ד ג, קכט; יבי”א ח”ב יו”ד יא; ציץ אליעזר יד, צא; עשה לך רב א, נט; במראה הבזק א, נט; ג, קיד. ראו להלן בהלכות ו-ח, ובהערות 6-7 בדין כניסה לצרכים שונים.

אמנם יש פוסקים שהקילו להיכנס לכנסייה, כדוגמת רבי ישראל משה חזן בשו”ת כרך של רומי א (דף ד, א), שהעיד על רבי אברהם הכהן אריאש (ת”ח, דיין וחזן) שהיה הולך עם כמה חכמים לאחורי הפרגוד בכנסייה, לשמוע מהם מנגינות. וכן הרב יוסף משאש סיפר על שני מקרים שנכנס לכנסייה, ומדבריו עולה שלא ראה בזה איסור (אוצר המכתבים א, רפ; מים קדושים קח). ראו לעיל ה, 14, שדעתו כסוברים שאין בנצרות עבודה זרה. ברור מאליו שביקורם היה באופן שלא היה חשד שהם מבקשים להתקרב לדתם. ראו להלן בהערה 9 לגבי הדרכת תיירים בכנסיות בארץ ובדעת הרב נחום אליעזר רבינוביץ’.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן