קטגוריות

יד – הברכה על ראיית עבודה זרה

אף שהורו חכמים להתרחק מעבודה זרה, אם נאלץ יהודי לעבור בסמוך לה, עליו לברך על ראייתה: “ברוך אתה ה’ אלוהינו מלך העולם שנתן ארך אפיים לעוברי רצונו” (שו”ע או”ח רכד, א). ואף שאסור לפנות אל האלילים על ידי התבוננות בעבודה זרה, האיסור הוא להאריך בהסתכלות כדי להתבונן בה, אבל בראייה קלה אין איסור. מגמתה של ברכה זו לכוון את דעתנו, שאף שה’ מושל בכל, וביכולתו לאבד את כל העבודות הזרות, נתן בחירה חופשית לאדם, והאריך אפו לעוברי רצונו המדמים בנפשם שאלילים שונים מנהיגים את העולם, כדי שיוכלו לחזור בתשובה ולבחור להאמין בה’.

הברכה היא על ראיית הפסלים שסוגדים להם, אבל הרואה בניין שבתוכו פסלים של עבודה זרה – לא יברך (ב”ח). ראה את אותו הפסל שוב בתוך שלושים יום – לא יברך. ואם עברו שלושים יום – יברך. וגם אם לא עברו שלושים יום, אם ראה פסל אחר, אפילו מאותו סוג – יברך.

המתגוררים בין עובדי עבודה זרה ורגילים לראות את פסליהם, אינם מברכים על ראייתם, גם אם בפועל לא ראו אותם שלושים יום, משום שראייתם נחשבת אצלם לשגרתית ואין בה חידוש (רמ”א או”ח רכד, א, א”ר, מ”ב ג). אבל אם יראו פסלים של דת אחרת שאינם רגילים בה – יברכו.

נראה שמחמת הספק אין לברך על פסלים של עובדי עבודה זרה בשיתוף, היינו שמאמינים גם בה’ אחד שהוא מעל האלילים, כפי שנוהגים רוב עובדי האלילים כיום.[16]


[16]. בגמרא ברכות נז, ב: “תנו רבנן, הרואה מרקוליס אומר: ברוך שנתן ארך אפים לעוברי רצונו”. יש אומרים שדווקא על מרקוליס מברכים, שהיא עבודה זרה שעשויה מאבנים שהניחו בדרכים, וכשעובדיה היו עוברים לידה היו זורקים עליה אבן, והיא ע”ז מתחדשת ומכוערת (ר”י בתוס’, תר”י, רא”ה). ולרוב הראשונים מברכים על כל ע”ז, וכלשון התוספתא (ו, ב), והירושלמי (ט, ב): “הרואה עבודה זרה”, והסיבה ששנו דווקא מרקוליס מפני שהיתה מצויה בחוצות (תוס’, רמב”ם, סמ”ג, רא”ש, ריטב”א, נימוקי יוסף, מאירי, רבנו פרץ). לב”י והלכות קטנות ב, קעז, מברכים גם על ראיית בית ע”ז, וכך משמע ברמב”ם (הל’ ברכות י, ט). ולב”ח וא”ר, רק על ראיית פסל הע”ז עצמו מברכים.

כתבו תוס’ (ברכות נז, ב, ‘הרואה’): “אין אנו רגילים לברך, לפי שאנו רואים אותה בכל יום”. כלומר, במקום שרגילים לראות ע”ז אין מברכים, הואיל ואין חידוש בראייתה, וכדוגמת שאר ברכות הראייה. וכ”כ רמ”א או”ח רכד, א. וכיוון שחיו בין הנוצרים, לא בירכו על ראיית צלמיהם. משמע שאם לא היו רגילים לראותם היו מברכים. אמנם הרב אברהם פרסקו בספר ‘בירך את אברהם’ (סג, א), כתב: “אבל השכנה”ג כתב דהאידנא אין ע”ז מצויה. והכי מסתברא, דהא עכשיו כל האומות מודים בהקב”ה, אלא שתפשו ליש”ו לנביא השקר” (ראו הרחבות לפנה”ל ברכות טו, טז). כלומר לדעתו הנצרות אינה ע”ז ולכן אין לברך על פסליה. למעשה אין לברך על צלמי ע”ז שבנצרות, הואיל ויש ראשונים שסוברים שרק על ע”ז בזויה כמרקוליס מברכים, ויש אחרונים שמחמת הספק חששו לדעתם (כה”ח רכד, ד), קל וחומר שאין לברך על ע”ז שמשתפים עימה שם שמיים, כיוון שלא שייך לומר עליהם  ‘עוברי רצונו’

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן