קטגוריות

ג – מקום פטור וכרמלית

הרשות השלישית היא ‘מקום פטור’, ובה כלולים השדות, המדבריות, הימים והאגמים, וכל שאר המקומות שמצד אחד, אינם מוקפים מחיצות המגדירות אותם כ’רשות היחיד’, ומאידך, אינם משמשים את הרבים באופן קבוע. וכיוון שהוא מקום ללא הגדרה, אין לו חשיבות של מקום, והחפץ המונח בו אינו מונח במקום הקושר אותו אליו, ולכן מותר מהתורה לטלטל חפץ מ’מקום פטור’ ל’רשות היחיד’ או ל’רשות הרבים’, וכן מרשויות אלו ל’מקום פטור’. וכן מותר לטלטל חפצים בתוך ‘מקום פטור’ לכל מרחק שהוא.

אלא שהואיל ויש דמיון בין ‘מקום פטור’ ל’רשות הרבים’, שבשניהם רשאים הרבים להשתמש, עשו חכמים סייג לתורה ותקנו שכל המקומות הפתוחים שאינם ‘רשות היחיד’ ייקראו ‘כרמלית’ ודינם יהיה כדין ‘רשות הרבים’, שאסור לטלטל ב’כרמלית’ יותר מארבע אמות. עוד תקנו, שאסור לטלטל מ’כרמלית’ ל’רשות היחיד’ ול’רשות הרבים’ או מהן ל’כרמלית’.

ורק מקומות שאינם ראויים לשימוש חשוב, כגון סלעים גבוהים משלושה טפחים (כ-23 ס”מ), שרוחבם פחות מארבעה טפחים (כ-30 ס”מ), נשארו בגדר ‘מקום פטור’, ומותר לטלטל מ’רשות היחיד’ או מ’רשות הרבים’ אליהם, וכן מותר לטלטל מהם אל ‘רשות היחיד’ או אל ‘רשות הרבים’. והטעם שלא גזרו איסור על ‘מקום פטור’ משום שהוא שונה בתכלית משאר הרשויות, שעל ידי שהוא גבוה לפחות שלושה טפחים – נעשה מופרד מפני הקרקע, וכיוון שאינו רחב ארבעה טפחים – אין בו שיעור של מקום חשוב, ולא יבואו לטעות וללמוד ממנו היתר טלטול במקומות אחרים שיש בהם שיעור מקום חשוב.[2]


[2]. ‘מקום פטור’ יכול להיות ב’רשות הרבים’, ונחלקו הפוסקים אם יש ‘מקום פטור’ ב’כרמלית’: י”א שהואיל וה’כרמלית’ עצמה היתה מתחילה ‘מקום פטור’, וחכמים קבעו שתהיה ‘כרמלית’, לפיכך גם ‘מקומות הפטור’ שבה נגררים אחר מצבה הראשון ודינם כ’כרמלית’ (ר”ן, הגמ”י, טור, ב”י בשם רמב”ם). וי”א שדין ‘כרמלית’ כדין ‘רשות הרבים’, לפיכך, אם יש בה מקום שאינו רחב ד’ טפחים וגובהו למעלה מג’ טפחים הרי הוא ‘מקום פטור’ (רש”י, מ”מ בשם רשב”א, מאירי, ר’ ירוחם). אבל ב’רשות היחיד’ לכל הדעות אין ‘מקום פטור’, כי הגדר המקיפה את ‘רשות היחיד’ הופכת את כל מה שבתוכה ל’רשות היחיד’ (רמ”א שמה, יט, באו”ה שם ‘ר”ן’, ‘ויש חולקים’).’רשות הרבים’ נמשכת עד גובה י’ טפחים בלבד. אדם שיקח בידו חפץ וילך על חבל או קורה התלויה מעל ‘רשות הרבים’, לא יעבור על איסור טלטול, כי האוויר שמעל י’ טפחים נחשב ‘מקום פטור’. אבל נחלקו לגבי שולחן שגובהו למעלה מי’ טפחים ורוחבו יותר מד’ טפחים והוא עומד ב’רשות הרבים’ או ‘כרמלית’. לשו”ע שמה, טז, הואיל ואין לו מחיצות שיעשו אותו ‘רשות היחיד’ דינו כ’כרמלית’, ולמ”ב שמה, סו, והגר”א עפ”י כמה ראשונים, הוא ‘מקום פטור’, כי אין ‘כרמלית’ ו’רשות הרבים’ למעלה מי’ טפחים. ובשעה”צ סח כתב שגם השו”ע חזר בו (הל’ עירובין לרב לנגה עמ’ 20).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן