קטגוריות

ז – לצורך לימוד ומשחק

האיסור לעשות פסלים של אדם, מלאכים וגרמי שמיים – הוא לשם נוי, אבל מותר לעשותם לצורך מסוים, כגון לצורך לימודי (ע”ז מג, ב; שו”ע קמא, ד). לפיכך, מותר לעשות בובה בדמות אדם כדי ללמד על גוף האדם (אנטומיה). וכן מותר לעשות צורות של שמש, ירח וכוכבים כדי ללמד על ידן את מהלכי הכוכבים (אסטרונומיה). קל וחומר שמותר להדפיס בספר תמונות של שמש, ירח וכוכבים כדי ללמוד על מהלכם בשמיים, שכבר למדנו (בהלכה ה), שיש אומרים שגם שלא לצורך לימוד מותר לצייר שמש, ירח וכוכבים, כי האיסור הוא רק לעשות פסלים כצורתם.[9]

מותר לייצר בובות בצורת אדם למשחק ילדים, הואיל והבובות אינן מיוצרות לשם נוי וכבוד באופן הדומה במידת מה לפסלי עבודה זרה, אלא לשם משחק ילדים באופן שאין בו כבוד. והראיה, שלעיתים מניחים את הבובה על הארץ והיא מתלכלכת (מהרי”ט). קל וחומר שמותר לקנות בובות ולשחק בהן. אמנם יש מחמירים שלא להשהות בובה שלימה בבית בלא שפוגמים דבר בפניה, אולם אין הלכה כמותם, הואיל ואין נוהגים כבוד בבובות אלו באופן שעלול להזכיר עבודה זרה. מותר לעשות בובות משלג, וצורת אנשים מפלסטלינה, כי הם נעשים כדרך משחק לזמן קצר ולא לשם נוי וכבוד.[10]


[9]. בע”ז מג, ב, מבואר שאף שאסור לעשות צורות של לבנה, רבן גמליאל עשאן לצורך קידוש החודש, מפני ש”להתלמד שאני, דתניא: לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות”. וכן למדנו לגבי כישוף (סנהדרין סח, ב; להלן יט, ג). יש אומרים שרק לצורך לימוד הלכה מותר לעשות צורות אסורות, אבל לצורך לימוד אומנות אסור (חת”ס יו”ד קכח), וכן אסור לצורך לימוד אנטומיה (הרב גורן בתורת הרפואה). אולם למעשה, רבים התירו לעשות צורות של חמה ולבנה לצורך לימוד אסטרונומיה (ריא”ז ע”ז פסקים ג, יא; מאירי מג, א; ש”ך בנקה”כ קמא, ב; הרב טכורש). ויש מקילים יותר וסוברים שכל אימת שברור שהצורה לא לשם ע”ז אין איסור (מהרי”ט יו”ד לה; מהר”י מינץ דרשות ז; עשה לך רב ו, נד).

[10]. מהרי”ט יו”ד לה, התיר לעשות בובות למשחק, שכל מה שאסרה התורה לעשות צורות, הוא כדי להעמידן באופן מכובד וקבוע, שאז יש חשש שיטעו לעובדן, אבל למשחק, כיוון שברור שאינן לכבוד אין חשש שיטעו לעובדן. וכ”כ בתשובות הרב קאפח לז; יחו”ד ג, סד. קל וחומר שמותר לקנות בובות שכבר נעשו ולשחק בהן, וכפי שלמדנו (הערה 3), שלדעת רובם המכריע של הפוסקים, האיסור שאסרו חכמים להשהות פסלים וצורות, הוא רק במקום שאפשר לחשוד שהוא עובדם, אבל כשאין חשש מותר. אמנם יש שהחמירו להחשיב בובה כפסל שאסור להשהותו בלא לפגום דבר בפרצופו (שבט הלוי ז, קלד, ובחוט שני עמ’ רלב חשש לדעה זו לכתחילה), אולם כיוון שיסוד איסור השהייה מדרבנן, ובנוסף רובם המכריע של הפוסקים הקילו, מותר לכתחילה לקנות בובות ולשחק בהן. ואף מותר לייצר בובות, ולמרות שמקצת מאחרוני זמננו חוששים בזה לאיסור תורה, כיוון שרוב הפוסקים סוברים שאין בעשיית בובה למשחק שום קשר לאיסור עשיית פסל לנוי, אפשר לסמוך עליהם ולהקל, וממילא גם אפשר להחזיר את יד הבובה אם נפלה, וכל כיוצא בזה.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן