כפי שלמדנו (הלכה א), מותר לעשות פסלים של חיות כדוגמת אריה, פיל וצבי; בהמות כדוגמת שור; עופות כדוגמת יונה ונשר; וכן דגים, עצים, צמחים וכל אשר בטבע (שו”ע קמא, ו).
בימי הראשונים, נהגו באשכנז לעטר את בתי הכנסת בפסלים או בציורים של חיות, עופות ונחשים, כדי לבטא את שירת החיות והציפורים לה’, וכן כדי לייפות ולפאר את בית הכנסת. בעיקר נהגו לעשות צורות של אריות, כדי לבטא בכך את מלכות ה’, שאף האריה, שהוא מלך החיות, נותן כבוד לבוראו, למלך מלכי המלכים הקב”ה. והרי זה כדוגמת “כְּרֻבִים מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב” שארגו על היריעות שבמשכן, שמצד אחד היה פרצוף אריה (שמות כו, א, ורש”י; מחנה חיים יו”ד ב, כט). ויש בזה גם רמז לדברי המשנה “הֱוֵי… גבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים” (אבות ה, כ; היכל יצחק או”ח יא). יש שנהגו להניח פסלי אריות מצדי ארון הקודש או מעליו, כשביניהם צורת לוחות הברית לכבוד התורה, ויש שנהגו לרקום על הפרוכת צורות של אריות.
מנגד, רבים ביקרו את מנהגם, ואף שלדעת רוב ככל הפוסקים אין איסור לעשות פסל של חיה ועוף, לדעתם בבית הכנסת יש להחמיר כדעת היחידים האוסרים זאת, ובפרט לגבי צורת אריה, שהיא צורת מזל חודש אב וצורת אחת מחיות המרכבה. ועוד, שאם הפסלים או הציורים של האריות ניצבים כנגד המתפללים, הרי שהמתפללים נראים כמשתחווים להם. ועוד, שהפסלים או הציורים עלולים לפגוע בריכוז ולהסיח את דעת המתפללים. בארצות האסלאם היתה בכך בעיה נוספת, שכן בהשראת היהדות המוסלמים נלחמו בקנאות בכל סוגי הפסלים, והיה חשש שאם יהודים יעמידו בבית כנסת פסלים של חיות, המוסלמים יבזו אותם על שאינם נזהרים בעבודה זרה, ואולי אף יבואו לנתץ את האריות ולפגוע בבית הכנסת בתואנה שבאו לבער עבודה זרה.
למעשה, בעקבות פסיקת גדולי רבני ספרד, כבר לפני יותר מארבע מאות שנה בטל המנהג להציב פסלי אריות בבתי כנסת של יוצאי ספרד. ואף מתבליטים ורקמה של צורת אריות על הפרוכת רבים מיוצאי ספרד נמנעים.
גם באשכנז המנהג להציב פסלים של אריות התמעט מאוד, אולם בהסכמת גדולי הרבנים נהגו לעטר את ארון הקודש בתבליטי אריות שרק צידם האחד נראה (פרופיל), ופעמים רבות הניחו בין האריות צורה של לוחות הברית. וכן נהגו לעטר את הפרוכת ברקמה של אריות. וביארו, שכאשר צורת האריות מהצד, היא חסרה, ואזי גם הראשונים המעטים שהחמירו בפסל שלם – יסכימו שאין בדבר איסור. גם אין חשש שהרואים יחשבו שהציבור עובד להם, שהרי אין מי שרגיל להשתחוות לתמונת אריות. גם אין לחשוש שצורות אלו יסיחו את דעת המתפללים, הואיל ונקבעו לכבוד שמיים והציבור רגיל בהן.[11]
על סמך זה, כבר לפני כתשע מאות שנה נהגו באשכנז לעטר את בית הכנסת בפסלי חיות כאריות ונחשים או בציורים שלהם. ואמנם רבנו אליקים הורה להסירם מבית הכנסת בקולוניה (כיום קלן), משום שהראשונים לא נהגו לעשות כן, כי יש בזה איסור תורה. ועוד, שהמתפללים שמשתחווים לכיוון הכותל שבו נקבעו הצורות נראים כמשתחווים להן. אולם רבנו אפרים מרגנשפורק השיב על טענותיו וקיים את המנהג, כפי שהזכירו רבים מראשוני אשכנז (ראבי”ה אלף מט; אגודה ע”ז ג, לח; מהר”ם מרוטנבורג ד, תרי; מרדכי ע”ז תתמ).
לפני קרוב לחמש מאות שנה, שלח רבי אליהו קפשאלי מקנדיה, בירת האי כרתים, שאלה לגדולי הרבנים יוצאי ספרד, האם לקבל נדבה של פסל אריה לבית הכנסת. הרבנים הורו לאסור, כדעת מקצת הראשונים שהחמירו בזה, בתוספת נימוקים נוספים כמובא להלן (שו”ת רדב”ז ד, קז; אבקת רוכל סג; מהר”ם פדוואה שם סה; שו”ת המבי”ט א, ט). רבי יוסף קארו (אבקת רוכל שם) הוסיף, שגם לסוברים שככלל אין לחשוש לחשד שעובדים לפסלים אלו, בבית הכנסת יש יותר מקום לחשש זה. ובצורת אריה יש חומרה נוספת, היות והיא אחת הצורות שהיו במרכבה שראה יחזקאל (א, י; לעיל הלכה א), ויש יותר חשש שיטעו לעובדה. ורדב”ז (ד, קז) הוסיף שהואיל והאריה הוא מלך החיות, יש יותר חשש שיחשדו שעובדים לו. ראוי לציין, שזולת מהר”ם פדוואה שחי באיטליה, השואל והנשאלים חיו בארצות שנשלטו על ידי המוסלמים העות’מאנים, שהחשיבו כל פסל של חיה לעבודה זרה גמורה שצריכים לנתצה.
לגבי רקמה של אריות על הפרוכת, נחלקו הפוסקים בארצות האסלאם. יש שהקילו על פי רבי יוסף קארו באבקת רוכל סו, שהעיד שכך המנהג. וכן הורו בשו”ת שמחת כהן או”ח מד, מג’רבה, ועשה לך רב א, מ. מנגד, יש שאסרו, ולדעתם גם רבי יוסף קארו חזר בו בסימן סג מתשובתו בסימן סו, ומסקנתו להחמיר גם ברקמה על הפרוכת (כרך של רומי ד; הרב עוזיאל, כמובא בצי”א ג, כד; ישכיל עבדי א, יו”ד ה). וכן הורו ‘שמו יוסף’ ריד, מאלג’יריה; נהר מצרים א, יו”ד ע”ז ז-ח; מים חיים או”ח פ, מרוקו; יחו”ד ג, סב. ויש אומרים שרבי יוסף קארו היקל ברקמה רק בדיעבד (חסד לאברהם תניינא יו”ד לט), אך למעשה נכון לחשוש לדעת המחמירים (רבי שמואל ארקוולטי, אסופות ז, עמ’ צו-צט; עיקרי הד”ט יט, יא; ויאמר יצחק א, או”ח י, ממרוקו; ישכיל עבדי א, יו”ד ה, ועוד). רבים מפוסקי ארצות האסלאם נימקו את החומרה בכך שהמוסלמים ראו זאת כעבודה זרה (רבי שמואל ארקוולטי שם; קונטרס טהרת הקדש, והביאוהו ישרי לב או”ח צ, ויחו”ד ג, סב; היכל יצחק או”ח יא; וכיוצא בזה כתב רדב”ז ד, קז).
לעומת זאת באשכנז, אף שבעקבות פסקי רבני ספרד (מראשית תקופת האחרונים) מנהג הצבת פסלי אריות הלך והתמעט, הוא המשיך להתקיים במידת מה גם בתקופת האחרונים (עי’ נטע שורק יו”ד מו; משיב דברים יו”ד קה). אולם המנהג לעטר בתבליטי אריות את ארון הקודש או לרקום את צורתם על הפרוכת המשיך להיות נפוץ בכל רחבי אשכנז, וכפי שעולה מעדותם של פוסקים רבים (דרכ”ת קמא, מח; מערכי לב או”ח ט; חסד לאברהם [תאומים] תניינא יו”ד לט; אגרות הראי”ה א, י; היכל יצחק או”ח יא; נצר מטעי יז; דברי יציב יו”ד לח; אג”מ יו”ד ב, נה), ואף בימינו כך מצוי בבתי כנסת רבים. רבים ביארו שההיתר בזה הוא מצד שצורת האריה בפרופיל נחשבת חסרה (מחנה חיים יו”ד ב, כט; דברי יציב יו”ד לח; היכל יצחק או”ח יא; עשה לך רב, א, מ; אג”מ יו”ד ב, נה, ועוד. ושלא כדרכ”ת קמא, מח, שהחמיר, או כחכמ”א פה, ז, ועוד כמה פוסקים, שכתבו שראוי להחמיר. ויש שהחמירו בעיקר בארץ ישראל, עי’ טהרת הקודש וחסד לאברהם).