קטגוריות

ה – כיפה

יש אומרים שבמקום שיהודים נמצאים בין הגויים, גבר שהולך בלא כיפה עובר על איסור ‘בחוקותיהם לא תלכו’ (מהר”י ברונא לד). מנגד, לדעת רבים אין ההולכים בלא כיפה עוברים על איסור ‘חוקות הגויים’, מפני שהגויים הולכים בלא כיסוי ראש מטעמי נוחות בלבד. ולכן הליכה בלא כיפה אינה ‘חוק’ שלהם.

אמנם מוסכם על הכל שנכון להקפיד מאוד לחבוש כיפה, שחבישתה מחזקת את ההזדהות הדתית ומעוררת ליראת שמיים, ויש בכך גם קידוש השם, שהחובש כיפה מצהיר בכך שכבוד עבורו להחשב יהודי נאמן.<[7]


[7]. בשו”ת מהר”י ברונא לד, כתב שאף שבימי התלמוד חבישת כיפה היתה מידת חסידות, כיום אצל היהודים שגרים בחוץ לארץ בין הנוכרים הכיפה היא סממן ההיכר שהם יהודים, ולכן ההולכים בלא כיפה נחשבים כעוברים על איסור ‘בחוקותיהם לא תלכו’. וכ”כ הט”ז או”ח ח, ג; שועה”ר או”ח מהדו”ת ב, ו. הוסיף הט”ז, שבהליכה בגילוי הראש יש אף סממן דתי, שכן הנוצרים נוהגים להסיר כובעם בבואם לכנסייה. מנגד, למטה אפרים (הל’ ברכות ז), כיוון שהגויים רגילים להסיר את כובעם גם מטעמי נוחות, יהודי שעושה זאת אינו מחקה גויים, וממילא אינו עובר על איסור ‘בחוקותיהם’. וכ”כ בעל חוות יאיר בספר מקור חיים (ב, י); בכור שור (שבת קיח, ב); נטע שורק (או”ח ב); יבי”א (ט, או”ח א, ה).

בבתי ספר נוכריים נהגו להקפיד לשבת בגילוי ראש בלא כובעים. לנחלת בנימין ל, אסור לציית להוראה זו משום איסור ‘חוקות הגויים’. ואילו למלמד להועיל ב, נו, מכיוון שלדעתם הסרת הכובע היא לשם כבוד ודרך ארץ, אין בזה איסור. וכתב שכן הנהיג רש”ר הירש בבית הספר בפרנקפורט, שבעת לימודי הקודש חבשו כיסוי ראש, ובעת לימודי המדעים הסירו אותו, כדי שלא לפגוע במורים שאינם יהודים. ובאג”מ (יו”ד ח”ד יא, ג), כתב שבימינו אף הט”ז יסכים שאין בהליכה בגילוי הראש משום ‘חוקות הגויים’, הואיל וכיום ברור שהגויים הולכים בלא כיפה מטעמי נוחות ולא כחוק דתי, שכן גם החילוניים שבהם הולכים כך, ולכן התיר ללכת ללא כיפה עבור פרנסה. אולם לגבי תפילה או כניסה לבית הכנסת בגילוי הראש כתב (או”ח ח”ד מ, יד) שהוא חוק הגויים, כיוון שכן נוהגים הנוצרים בעת תפילתם.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן