ב – אורים ותומים

אורים ותומים הם אחד מסעיפי גילויי רוח הקודש. החושן היה אחד משמונת בגדי הכהן הגדול, ובו היו אבנים טובות שעליהן שמות האבות ושנים עשר השבטים. שנאמר (שמות כח, כט): "וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט עַל לִבּוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לְזִכָּרֹן לִפְנֵי ה' תָּמִיד". צוותה התורה (שם כח, ל): "וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים", שהם כתב שם המפורש שהניחו בתוך כפלי החושן, ועל ידם היו אותיות החושן מאירות את התשובות לשאלות (רש"י ורמב"ן שם). תפקיד האורים והתומים לגלות את משפט בני ישראל, היינו הדרכות הנוגעות לכלל ישראל. שנאמר (שם): "וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי ה', וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי ה' תָּמִיד". כאשר ביקשו מנהיגי ישראל לשאול בה', היו באים לכהן הגדול, והכהן הגדול היה עומד ופניו כלפי הקודש, והשואל עומד אחריו ושואל את שאלתו בקול שקט. בתגובה היו האותיות שבחושן מאירות, והכהן הגדול בעזרת רוח הקודש היה מצרף את האותיות המאירות כפי סדרן לכדי מילים בעלות משמעות, ומשיב את תשובת ה' (עי' רש"י ורמב"ן שם; רמב"ם כלי המקדש י, יא). ואף שגזירת נביא בשם ה' לעיתים חוזרת, כגון שחזרו בתשובה והתבטלה הגזירה (לעיל טז, יד), גזירת אורים ותומים אינה חוזרת. לכן נקראו אוּרִים וְתֻמִּים, אוּרִים – שמאירים את דבריהם, תֻּמִּים – שמשלימים את דבריהם עד תום (יומא עג, ב).

משה רבנו לא נזקק לשאול באורים ותומים, מפני שבכל עת היה יכול לשאול את ה' (לעיל טז, ט), נמצא שהאורים והתומים נועדו למנהיגים שקמו אחריו. כפי שאמר ה' למשה רבנו, בעת שצווה אותו למנות את יהושע בן נון לממשיכו: "וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי ה', עַל פִּיו יֵצְאוּ וְעַל פִּיו יָבֹאוּ הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ וְכָל הָעֵדָה" (במדבר כז, כא).

בדרך כלל היו מנהיגי ישראל שואלים באורים ותומים לפני החלטה על יציאה לקרב. גם בעת חלוקת הארץ לשבטים בימי יהושע בן נון, נעזרו ברוח הקודש ובאורים ותומים (ב"ב קכב, א). לעיתים, כאשר היה עוון חמור במלך או בעם, לא זכו לקבל תשובה באורים ותומים, כפי שאירע פעמיים לשאול המלך (שמואל א' יד, לז; כח, ו); או שהתקבלה תשובה שהובילה לתבוסה בקרב, כפי שאירע לעם ישראל במלחמה עם בנימין (שופטים כ, יח; כג).

בתחילת ימי בית המקדש השני, לאחר שמתו הנביאים האחרונים, בטלו האורים והתומים (משנה סוטה ט, יב), והם אחד מחמשת הדברים שהיו בבית המקדש הראשון ולא היו בבית המקדש השני (יומא כא, ב). האורים והתומים בטלו מפני שהם תלויים ברוח הקודש, ובהסתלקות הנבואה הסתלק גם החלק הדומה לנבואה שברוח הקודש, וממילא בטלה האפשרות להיעזר בהם.[2]


[2]. רמב"ן (שמות כח, ל) מבאר שמדרגת אורים ותומים למטה מנבואה ולמעלה מבת קול. דוגמאות לשאלה באורים ותומים: בשופטים א, א-ב, שאלו ישראל מי יעלה ראשון להילחם בכנענים, והשיב ה': "יְהוּדָה יַעֲלֶה". בכריתת הברית עם הגבעונים לא שאלו את פי ה' ונכשלו (יהושע ט, יד). במלחמת ישראל בבנימין שאלו שלוש פעמים (שופטים כ, יח; כג; כז-כח). בחירת שאול על ידי שמואל היתה בסיוע אורים ותומים (שמואל א' י, כ-כב). במלחמת שאול בפלשתים שאל באורים ותומים (שם יד, לו-מב). וכן שאל לפני המלחמה בגלבוע, אך ה' לא ענה לו (שם כח, ו). כאשר ברח דוד משאול, ברח איתו אביתר הכהן עם האורים והתומים, וכיוון שדוד היה מנהיג בישראל ועתיד למלוך, יכול היה לשאול באורים ותומים, וכפי ששאל אם להילחם בפלשתים ולהציל את אנשי קעילה, והשיב ה' שיילחם (שם כג, ב), וכן בבורחו מפני שאול (שם כג, יא-יב), וכן במלחמתו בעמלק (שם ל, ח). וכן אחר מות שאול שאל אם לעלות לאחת מערי יהודה והשיב ה' שיעלה לחברון (שמואל ב' ב, א). כשעלה עליו צבא פלשתי שאל אם להילחם, והשיב ה' שיילחם וינצח (שם ה, יט; כג). בימי הרעב שאל על מה נענשו, והתשובה: על שהמית שאול את הגבעונים (שם כא, א).

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן