אמנם מצינו שבהכרעה לפסוק כבית הלל נעזרו בבת קול, שהיא מעין נבואה. אמרו חכמים (עירובין יג, ב): "שלש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים הלכה כמותנו, והללו אומרים הלכה כמותנו. יצאה בת קול ואמרה: אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן, והלכה כבית הלל". שאלו על זה חכמים: "וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלוהים חיים, מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן?", השיבו: "מפני שנוחים ועלובים (ענוותנים) היו, ושונים דבריהם ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא שמקדימים דברי בית שמאי לדבריהם".
רבים ביארו, שאמנם אין פוסקים הלכה על פי גילויים שמימיים כנבואה, רוח הקודש ובת קול, אבל ניתן להיעזר בהם כאשר לאחר כל הדיונים ההלכתיים נותר ספק שקול. כגון במחלוקת בית שמאי ובית הלל, שמצד אחד בית הלל היו מרובים יותר, ומאידך בית שמאי היו חריפים יותר (יבמות יד, א), ונעזרו בבת קול שאמרה שהלכה כבית הלל (תוס' יבמות יד, א; חיד"א).
ויש אומרים, שגם במצב של ספק אסור להכריע הלכה על פי גילויים שמימיים. ואפילו יהיו אלף נביאים סוברים כדעה אחת, וכנגדם אלף ואחד חכמים, הולכים אחר הרוב ואין מתחשבים בכך שהם נביאים (הקדמת הרמב"ם למשנה). לדעה זו, גם במחלוקת בית שמאי ובית הלל הפסיקה כבית הלל היתה כי הם הרוב, וכפי שצוותה התורה (שמות כג, ב): "אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת". ובת הקול שיצאה והכריזה שהלכה כבית הלל נועדה לעודד אותם ולחזקם על שפסקו כהלכה.[7]
אולם לרמב"ם (הקדמה לפירוש המשנה), בכל אופן אין פוסקים הלכה על פי גילויים שמימיים. יתרה מזו, אם יבוא נביא ויאמר שה' צווה אותו בנבואה לומר שהדין כך הוא, או הלכה כדברי פלוני – "הרי זה נביא השקר", וחייב מיתה בחנק. אלא יכול הנביא לומר את דעתו להלכה כאחד החכמים ולא בשם נבואתו (רמב"ם יסה"ת ט, ד). ומה שפסקו כבית הלל היה גם בלא בת קול, כי הם המרובים, והבת קול רק חיזקה את דבריהם (פר"ח יסה"ת ט, ג). וכן הסיק מרן הרב קוק, שהרמב"ם "נעל לגמרי את הדרך של ידיעת דיני תורה מן השמיים על פי נבואה". אמנם עדיין קשה ממה שלמדנו בעירובין (ו, ב), באפשרות הראשונה, שלפני הופעת בת הקול הרוצה לנהוג כבית שמאי רשאי, ואחר הופעתה אינו רשאי. ואולי אפשר לומר שלאחר הופעת בת הקול התחזקו למעשה רוב ככל החכמים להכריע על פי מה שסברו בדעתם שהלכה כבית הלל, הרי שבפועל ההלכה נפסקה על ידי חכמים ולא על ידי בת קול.
לחיד"א (שם הגדולים, מערכת הגדולים י, רכד), אפשר שגם הרמב"ם מודה שבמקרה של ספק שאין לחכמים יכולת להכריע בו בכוח שִׂכלם, אפשר לפסוק על פי בת קול, אלא שכל חכם שעל פי סברתו אינו מסכים לבת קול, רשאי לחלוק ולפסוק אחרת. נמצא שלדעה זו אין מחלוקת בין רמב"ם לתוס'. כיוצא בזה כתב המאירי (בהקדמתו לפירושו לאבות), שבמה שלא הספיק בו היקש וסברה, לפעמים היתה הנבואה מבררת להם כל תעלומה. ולאור שמח (יסה"ת ט, ד), לרמב"ם אין פוסקים על פי בת קול, אבל מתחשבים בקביעת מעלת החכמים, כגון שבית הלל עדיפים על בית שמאי הואיל והיו נוחים וענוותנים, ולכן ראוי לפסוק כמותם.
עוד כתב החיד"א (שם, וברכ"י או"ח לב, ד), שאמנם אין מכריעים הלכה על פי בת קול, אבל אפשר לברר את המציאות על פיה. וכ"כ משנה למלך (אישות ט, ו), במקרה שהתערב בן יהודיה בבן שפחה, שאפשר לברר בנבואה מיהו בן היהודיה. וכ"כ מהר"ץ חיות חולין ה, א, וכך משמע מערוך לנר ר"ה כא, א. וביד אליהו רגולר פסקים מג, נטה להסכים להוראת איש חסיד שהכריע על סמך רוח הקודש מהו הבשר הכשר ומהו הטרף בשתי חתיכות שהתערבו. מנגד, יש סוברים שגם בירור מציאות, אם הוא נוגע להלכה, אין מבררים על פי בת קול או נבואה (מהר"ם חביב תוספת יום הכיפורים עה, א; תוס' יו"ט יבמות טז, ו; יד דוד עירובין סד, ב).