קטגוריות

ה – הצהרת קבלת המצוות

לאחר שבית הדין מחליט לקבל את המתגייר, נוהגים שהוא נעמד ומצהיר על קבלתו את היהדות והאמונה, התורה והמצוות. אמנם חכמים לא תיקנו לומר הצהרה זו, אלא רק אמרו שבית הדין יודיע לגר מקצת מצוות קלות וחמורות, והגר ‘יקבל’ עליו את הגיור והיהדות, בלא לפרט כיצד נעשית ‘קבלה’ זו. בפשטות ה’קבלה’ נעשתה על ידי עצם בקשת הגר להתגייר, וכן על ידי הסכמתו לטבול בפני בית דין לשם כניסה ליהדות. אולם בדורות האחרונים, כדי להדר בקבלה זו, נהגו ברוב בתי הדין לגיור שהמתגייר נעמד ומצהיר על קבלת היהדות והמצוות. בהצהרה זו גם מוודאים שהמתגייר מבין את משמעות הגיור, ומבטיחים בכך את כשרותו.

כיוון שלא קבעו חכמים לומר הצהרה זו, אין לה נוסח קבוע. בבתי דין רבים אומרים נוסח מעין זה: “אני מקבל/ת על עצמי לשמור ולקיים את כל מצוות התורה, ואת כל מצוות החכמים, ואת כל המנהגים הכשרים של עם ישראל. ואני מאמין/נה בה’ אחד. שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה’ אֱלֹוהֵינוּ ה’ אֶחָד”.

ונראה להמליץ על נוסח זה: “הריני מקבל/ת על עצמי להצטרף למורשת אמונת ישראל, ולהיות שותף/פה בייעודו להביא ברכה לעולם. הריני מקבל/ת על עצמי להצטרף לעם היהודי ולהיות באחווה ובערבות הדדית עם כל ישראל בכל מקום שהם. הריני מקבל/ת על עצמי יחד עִם כל עַם ישראל לדורותיו, את מצוות התורה ומצוות החכמים, ואת כל המנהגים הטובים של העם היהודי. שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה’ אֱלֹוהֵינוּ ה’ אֶחָד”.

טוב שהמתגייר או אחד הדיינים יוסיף ויקרא את דבר ה’ לאברהם אבינו: “וַיֹּאמֶר ה’ אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר, וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה” (בראשית יב, א-ג). ובכך הגר יזדהה עם שליחותו של אברהם אבינו שהיה אב לגרים, ועם ייעודם של ישראל להביא ברכה לכל העולם.

לאחר סיום מעמד ההצהרה בפני בית הדין, יש להשלים את תהליך הגיור בטבילה במקווה לשם גיור בפני בית דין. גם בעת שהמתגייר שוהה במי המקווה, אחד משלושת הדיינים שנוכחים בטבילתו, שואל אותו שוב על רצונו לקבל את היהדות והמצוות ולהתגייר, ולאחר שהוא חוזר ומסכים לכך, הוא טובל את כל גופו במים, ובכך הוא נעשה יהודי לעולם. כאשר מדובר במתגיירת, עדיף שאשה תחזור עמה שוב על קבלת המצוות, ובית הדין ישמע (להלן ט).

כיוון שגברים צריכים לקיים את ברית המילה לפני הטבילה, נבאר קודם את מצוות המילה, ולאחר מכן נמשיך לטבילה שבה נחתם הגיור לגברים ולנשים.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן