קטגוריות

טו – מיץ פירות

על מיצי פירות, כגון מיץ תפוזים ומיץ גזר, מברכים ‘שהכל’. ואפילו אם הם טהורים ללא תערובת מים, ואפילו אם נותרו בהם חלקיקי פירות, הואיל ונשתנו כל כך, עד שממאכל הפכו למשקה, איבדו את ברכתם המקורית וקיבלו את הברכה הכללית – ‘שהכל’. הפרי היחיד שלא ירד ממדרגתו לאחר שנסחט הוא הענב, שלאחר הסחיטה נתעלה למדרגת יין ותקנו לו ברכה מיוחדת – “בורא פרי הגפן” (כמבואר לעיל ז, ג).

גם כאשר המיץ יצא מהפרי באופן טבעי, כמו למשל דבש שזב מן התמרים, או מיץ שנתקבץ בתוך מלון, או חלב קוקוס, כיוון שהוא משקה – מברכים עליו ‘שהכל’ (שו”ע רב, ח; בא”ח פנחס ט).

וכל זה דווקא במצב שהמשקה הופרד מהפרי, אבל האוכל את הפרי ותוך כדי אכילתו או בסוף אכילתו רוצה לשתות את המיץ שיצא ממנו, כיוון שהמשקה טפל לפרי, נפטר בברכתו. ולכן האוכל אשכולית ובירך עליה ‘העץ’, יכול לשתות אח”כ מהמיץ שנתקבץ בתחתית הצלחת, מפני שהוא טפל לפרי, ונפטר בברכת ‘העץ’ שבירך על האשכולית (בא”ח שם).[13]


[13]. חוץ משמן ויין, כל המשקים היוצאים מהפירות דינם שונה מדין הפירות, הן לעניין תרומה, שאסור לעשות מפירות תרומה משקים, והן לעניין ברכה, שמשקים היוצאים מפירות ברכתם ‘שהכל’, כמבואר בברכות לח, א. ביאר בשעה”צ רב, נד, שנחלקו הראשונים בדין פרי שרוב גידולו לסחיטה, לרשב”א ברכת המיץ שלו ‘העץ’, ולרא”ש ‘שהכל’, ומחמת הספק הלכה כרא”ש. וכן נפסק בשו”ע רה, ג, ועי’ בשעה”צ רה, כא; ורב, לו. לפיכך, גם אם יתברר שרוב התפוזים גדלים לצורך סחיטה, מברכים על מיץ תפוזים ‘שהכל’. בנוסף, ייתכן שכל דברי רשב”א שהולכים אחר הרוב הוא רק כשאוכלים אותו כמרק בכף, אבל אם רגילים לשתותו, ברכתו ‘שהכל’. וכ”כ תוס’ ברכות לח, א, ‘האי’ בסופו, והגר”א רב, ד, ואג”מ יו”ד ח”ב סו”ס כה, שעל שתייה מברכים תמיד ‘שהכל’. וכ”כ לגבי מיץ תפוזים באול”צ יד, ו; חזו”ע (ברכות עמ’ קכה), שבט הלוי ד, יט.

ברכה אחרונה על מיץ רימונים: נראה שכיום רוב הרימונים גדלים עבור מיץ. ולמרות שהוא פרי משבעת המינים, שהספק לגביו גדול יותר, שאולי ברכתו ‘על העץ’, כמבואר להלן בהלכה יז לגבי מיץ של תבשיל משבעת המינים; כאן שהמיץ נסחט, יש לברך לבסוף ‘בורא נפשות’, מפני שאולי גם רשב”א יסכים לכך הואיל ואינו נאכל בכף. ועוד, שלתוס’ תמיד מברכים על שתייה ‘שהכל’ ו’בורא נפשות’, וכן יש לצרף את דעת הסוברים שברכת ‘בורא נפשות’ פוטרת בדיעבד את החייבים בברכת ‘על העץ’ (להלן י, 5).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן