א – בגד ציצית

מצווה מהתורה להטיל פתילי ציצית על כנפות הבגד, כאשר אחד הפתילים צבוע בתכלת. שנאמר (במדבר טו, לח): "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת". פתילי הציצית נועדו להזכיר לישראל את מצוות ה', ולהרחיקנו מהטעויות והחמדנות שהלב והעיניים עלולים להימשך אחריהם, כדי שיוכלו להתקדש להוצאת כוחותיהם הטובים אל הפועל. שנאמר בפרשת הציצית (שם לט-מ): "וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם. לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹוהֵיכֶם".

הבגד הוא אחד מכלי הביטוי של האדם. לפי צורת לבושו אפשר לדעת משהו על אודותיו. כך הוא בחר להיראות, ומסתבר שלא במקרה. לא רק לגבי כל יחיד ויחיד הדבר נכון, אלא גם לכל עם ישנו איזה בגד לאומי המייחדו משאר האומות, המקסיקנים חובשים כובע סומבררו, הערבים מתעטפים בכאפייה, להולנדים יש קבקבי עץ, וליפנים קימונו. הבגד הלאומי שלנו הוא הטלית בעלת ארבע הכנפות והציציות. שלא כבאומות אחרות שבחרו להן בעצמן את בגדיהן, הבגד שלנו נקבע על ידי הקב"ה.

אמרו חכמים, שהואיל ומצוות הציצית מזכירה את כל המצוות, "שקולה מצווה זו כנגד כל המצוות כולן" (מנחות מג, ב). רמז לדבר מובא ברש"י (במדבר טו, לט): 'ציצית' בגימטריא שש מאות, ועוד חמישה קשרים ושמונה חוטים, הרי שש מאות ושלוש עשרה. יוצא שתרי"ג המצוות רמוזות במצוות הציצית.

רבים טועים לחשוב שהכיפה חשובה מהציצית, אולם באמת הכיפה אינה מגיעה למדרגת מעלתה של הציצית, שכן חבישת הכיפה היא מנהג מתקופת הגמרא, ואילו מצוות הציצית היא מצווה מן התורה. אמנם כיום, כיוון שחבישת הכיפה הפכה לביטוי הבולט לנאמנות לתורה ולמצוות, חשיבותה עלתה מאוד, ואף היא מצטרפת לרעיון הכללי של הציצית והתפילין. אלא שהציצית נועדה להזכיר את כל המצוות, והתפילין את קשר הקדושה לאמונת הייחוד וסגולת ישראל, ואילו הכיפה את הנאמנות הכללית למסורת ישראל (לעיל ח, א, וסוף הערה 1).

ההלכות בפרק

דילוג לתוכן